Kombi.

Wiele osób w rozmowach ze mną przyznawało, że podziwiają to, jak potrafię połączyć z pozoru kompletnie nie powiązane ze sobą tematy. Przyznaję, że mnie ta umiejętność bardzo się podoba i często doprowadza do "samonakręcania". Ponoć jest to charakterystyczne dla Strzelców. 😉

Może to też wynikać z tego, że przy bierzmowaniu na swoją patronkę wybrałam Katarzynę ze Sieny, którą "Bóg obdarzył nadzwyczajnymi darami mistycznymi i przenikliwością umysłu". Źródło -> klik. 😎

Wczoraj dokonałam kolejnego tak niesamowitego "połączenia" i rozwinięcie wątku tak mnie pozytywnie zaskoczyło, że postanowiłam to opisać.

Zaczęło się od tego, że przygotowywałam wpis na bloga. Opisuję w nim mój wyjazd do Trójmiasta, który odbyłam w lipcu 2020 r. W tym celu otworzyłam katalog ze zdjęciami, aby odtworzyć przebieg wydarzeń. Wszak, minęło kilka miesięcy i część szczegółów już uleciała z mojej pamięci. Zdjęcia służą jej odświeżeniu.

Wśród fotografii znalazłam taką:

 


Tak się składa, że szukam obecnie samochodu. Niedawno ktoś mi podesłał ogłoszenie, w której sprzedający oferuje Škodę Favorit w całkiem niezłym stanie. I już nawet chciałam zadzwonić i umówić się na oględziny, ale... Jeździłam kiedyś Favoritką i bardzo pozytywnie wspominam tamten okres. Jednak przy moim obecnym zapotrzebowaniu, wolałabym kupić auto, którego typ nadwozia jest określany jako kombi. Zarówno te wiele lat wstecz, jak i obecnie rozmyślałam nad tym, aby zamiast Favoritki kupić Škodę Forman. No, ale znalezienie takowej w Polsce, w dobrym stanie, graniczy z cudem. Obecnie na portalach aukcyjnych są dwie (!) sztuki. Cena jednej zabija, stan drugiej "powala". Kiedy więc zobaczyłam na moim dysku zdjęcie tej białej Formanki... Nie ukrywam, że to byłby ideał, ale... nie sądzę, aby właściciel chciał ją sprzedać, a po drugie - mógłby zażyczyć sobie za nią równie 'zabijającą' cenę.

W każdym bądź razie opisując wyjazd od Trójmiasta skupiłam się także na pewnym wątku muzycznym. Nie będę teraz zdradzać szczegółów. Wpis z opisem wyprawy go wyjaśni. Jednak tworząc tamten post przypomniało mi się, że chcę przygotować jeszcze inny. Opiszę w nim moje wrażenia po obejrzeniu filmu o aniołach. I wówczas wpadła do mojej głowy myśl, że przecież mam zamiar stworzyć także post o aniołach w muzyce. Mam już od dawna ułożoną listę z kilkoma piosenkami, które chciałabym przedstawić na blogu. Aby pomysł nie uleciał mi z głowy, zaczęłam jednocześnie tworzyć wpis o anielskich piosenkach. W tym celu 'odpaliłam' Youtube. No i się zaczęło...

Najpierw odszukałam piosenkę "Aleja gwiazd" w wykonaniu Pani Zdzisławy Sośnickiej. Zastanawiałam się, którą wersję podlinkować. Zarówno ze względu na obraz, jak i samo wykonanie. W końcu wybrałam. Przy tej okazji postanowiłam przeglądnąć inne utwory tej piosenkarki. Szczególnie te, których dotychczas nie poznałam. Tak oto trafiłam na "Serce pali się raz" -> klik. Kiedy tak piosenka leciała sobie w tle, zaczęłam czytać komentarze. Wśród nich zaintrygował mnie jeden, napisany przez byłego pracownika technicznego TVP:

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=TIlQ685SxAo

Wśród wielu propozycji (zamieścił jeszcze sporo innych komentarzy z linkami do YT) tego komentującego postanowiłam kliknąć tylko jeden link. Byłam ciekawa, którą piosenkę Pana Sławomira Łosowskiego polecił. Było dla mnie oczywiste, że zostanę przekierowana do jakiegoś utworu Kombi. Nie zawiodłam się. Trafiłam tu -> klik.

"To nie jest koniec, to nawet nie jest początek końca, to dopiero koniec początku!", Winston Churchill. Tymi słowami mogę opisać to, co wydarzyło się dalej.

Kiedy zobaczyłam, że teledysk został umieszczony przez samo Kombi, postanowiłam wejść na konto zespołu i zobaczyć, co tam u niego słychać. Czy zamieszczono coś nowego? Przeglądnęłam teledyski dodane w przeciągu ostatniego roku. Gdy kliknęłam na to -> klik, oniemiałam. Nie byłam nałogową oglądaczką programu "5-10-15", ale jakże mogłabym nie znać tej melodii??? A tutaj nagle wersja współczesna. Z tekstem! I ten teledysk! Tak "pojechany". Nagle poczułam się, jakbym cofnęła się do lat 80-tych. Składam pokłony. Oddaję pełen szacunek. Nie sądziłam, że coś takiego jest jeszcze możliwe w tych naszych współczesnych, plastikowych czasach. A jednak!

Niezwykłe dla mnie jest to, że w 1984 r., czyli w roku, w którym przyszłam na świat, zespół Kombi zdobył nagrodę publiczności na XXI Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za piosenkę "Słodkiego, miłego życia" -> klik. Z biegiem lat to właśnie ona stała się "muzycznym logo Kombi". Z racji tego, że i ja i ta piosenka mamy już 35 lat na karku liczę, że jej słowa:

 "Słodkiego, miłego życia
 Jest tyle gór do zdobycia"
Słowa: Marek Dutkiewicz

będą określać moją drogę życia. Mam oczywiście świadomość, że ono nie będzie tylko słodkie i miłe, ale ta perspektywa zdobycia gór... Ciekawe, jakie wyzwania mnie jeszcze czekają. 😃

Dla nie znających Kombi podlinkowuję historię zespołu -> klik.

Dlaczego tak ważny jest dla mnie ten zespół? Teksty piosenek Kombi w dużej mierze "zbudowały" moją psychikę. Dla przykładu - cytat z "Nasze randes vouz": "czy kiedyś Cię odnajdę, czy powiem to, co chcę?". Która kobieta, nie chciałaby odszukać swojego mężczyzny i powiedzieć jemu, że go kocha? Ciąg dalszy tej piosenki: "Czy zawsze będę żył marzeniem?" może sugerować, że jeżeli nie spotka się drugiej połowy, to pozostanie to w sferze marzeń. "Królowie życia", "Kochać Cię za późno już", "Nietykalni - skamieniałe zło", "Black and white" - te piosenki nie tylko muzycznie zawładnęły moje uszy. Przenikające przez nie słowa trafiały do mojej głowy. Tworzyły moje "ja".

Warto odnotować, że współczesne utwory Kombi nadal trzymają 'tekściarski' poziom. Chociażby "Miłością zmieniaj świat" zawiera piękne słowa: 

"Otwórz serce na miłości dar
Miłością zmieniaj świat
To jest najlepszy czas
Nie pozwól, aby zgasł
Żar, który w sercu masz
 
Miałeś w życiu dobre dni
Ale były także noce złe
Dzisiaj możesz przyjąć światła moc
I odnaleźć swego życia cel"
 
"Dwa fronty, miłość i nienawiść
Idź lub stań jak Samarytanin
Pokaż, co w tobie najlepsze jest
Sprawiaj uśmiechy zamiast łez
To w sercu masz, Pan dał nam ten dar
Stworzył nam świat, zły niszczy go czas
Ty możesz go zmienić, on może być inny
Musisz w to wierzyć, musisz być silny"
 
Słowa: Jakub Gołdyn, Sławomir Łosowski 
 
Co istotne - Kombi tworzy nie tylko piosenki, ale też i instrumentalne kompozycje. Czy można nie znać "Taniec w słońcu"? Nie wydaje mi się. Przecież to klasyka! Interesującym połączeniem muzyki i tekstu jest "Przytul mnie". Najpierw to była "goła" melodia, potem dodano tekst -> klik. Dla porównania odsyłam do wersji nagranej w 2019 r. z okazji 50-lecia pracy artystycznej założyciela zespołu - > klik.
Otwórz serce na miłości dar Miłością zmieniaj świat

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,miloscia_zmieniaj_swiat.html
Mówią: mostów nie pal

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,black_and_white.html
Mówią: mostów nie pal

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,black_and_white.html

Przyznam, że zespół Kombi zawsze kojarzył mi się z Panem Grzegorzem Skawińskim. Jako mała dziewczynka tylko jego zestawiałam z nazwą zespołu. Wstyd się przyznać, że historię Kombi poznałam dopiero kilka lat temu. Zaczęło się od tego, że w 2004 r. muzycy, którzy odeszli z Kombi, wydali pod szyldem Kombii (łudząco podobna nazwa, prawda?) płytę "C.D." Mam ją w swojej płytotece (w wersji wzbogaconej z 2005 r.). Odżyły wspomnienia z dzieciństwa. Co jakiś czas wracałam do starych piosenek Kombi, bo w tych nowych czegoś mi brakowało. Szperałam na YT. Teraz już nie pamiętam, czy trafiłam na to oglądając telewizję, czy na jakieś nagranie zamieszczone na YT. W każdym bądź razie zobaczyłam bodajże to -> klik.

Moje serce oszalało! A w zasadzie to uszy! Matko, jak ja mogłam tego wcześniej nie wysłyszeć?! Słuchając tych starych przebojów w wersjach zamieszczonych na dodatku do "C.D." coś mi w nich nie pasowało. Już wtedy, w 2005 r., zastanawiało mnie to. Kiedy usłyszałam te same piosenki w wersji opolskiej z 2017 r. nagle mnie olśniło. Poczytałam o Panu Sławomirze Łosowskim i doznałam pełnego olśnienia. Od tamtego czasu przestałam śledzić losy Kombii. Skupiłam się na Kombi. Dlaczego? Kombii bardzo spłaszczyło utwory Kombi. Nie ma w nich dawnej przestrzeni, syntezatorów. Nie mają tego "czegoś". Właśnie wypełnienia tej pustki brakowało mi w aranżacjach Kombii. To są naprawdę dwa, różne światy.

Odnajdując wczoraj "Bez ograniczeń energii 5-10-50" zapadłam się w fotel. Na piosenkę trafiłam tuż przed pójściem spać, więc zaledwie raz ją odsłuchałam. Jak już ochłonęłam nieco po tych dźwiękach, zaczęłam się zastanawiać, skąd w ogóle pochodzi zespół Kombi. Poszukałam informacji i... nie dowierzałam, kiedy przy haśle "pochodzenie" przeczytałam: Gdańsk. No, przecież Forman! Škoda w wersji kombi! Zdjęcie z Gdańska! To właśnie siedząc nad opisem wyjazdu m.in. do tego miasta, odszukałam na YT piosenkę, której poświęcam dzisiejszy wpis. Od dawna nie wierzę w przypadki, ale od teraz wyraz "przypadek" chyba na zawsze usunę ze swojego słownika. 😉

Niedługo potem wyłączyłam komputer. Jakimś cudem zasnęłam, ale rano... Ledwo wstałam, a w mojej głowie dźwięczała cały czas ta piosenka. O dziwo zapamiętałam pojedyncze słowa z refrenu. Dobrze nogi na podłodze nie postawiłam, a już nuciłam kolejne fragmenty. Dorwałam telefon i uruchomiłam YT. Szybkie wpisanie hasła i piosenka znów "otulała" moje uszy. Odsłuchałam ją chyba z 20 razy. Refren znam już na pamięć. W domu zapanowała niezwykła radość. Ta energia z piosenki tak mi się udzieliła, że rozniosła się na cały dom, co nawet domownicy odnotowali. "Miło tak z Tobą w domu" - usłyszałam. Ale co się dziwić? Przeczytajcie tekst tej piosenki -> klik.

Mogłabym godzinami analizować te słowa, rozkładać je na czynniki pierwsze. W tej treści jest tyle "smaczków", że pracę magisterską można by na niej 'zbudować'. Jednak zacytuję tylko kilka fragmentów, które w szczególności dotarły do mojego serca:

1) 
"Minęło już 50 lat 
To kupę czasu i drogi szmat 
Bez drogich szmat"
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska
 
Czas czasem, ale podkreślenie, że w tym okresie szaty nie były najistotniejsze - bardzo dobrze świadczy o autorach. Dzisiaj, kiedy bardziej liczy się to, co ma się na sobie, a nie we wnętrzu. No, cóż. Jesteśmy wymierającym gatunkiem...
 
2)
"Celem drogi jest zostawić ślad ".
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska 

Niewątpliwie udało się to osiągnąć zespołowi Kombi. Zostawił ślad zarówno w moim sercu, jak i w tych należących do setek tysięcy fanów zespołu.
 
 3)
"Bez obawy, mamy Kombi 
A Kombi ma w podłodze gaz".
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska 
 
Kiedy to usłyszałam/przeczytałam... Ja już wiem, że samochód, który kupię, to musi być kombi! Obowiązkowo!
 
4)
"Bitami pukamy do nieba bram"
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska 
Tego nawet nie ma co komentować. Krótko - Kombi za swoją muzykę i niezwykle życiowe teksty na pewno trafi do nieba!
 
5)
"W polemikę z hejterami się nie babram 
Love and peace"
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska  
 
Miłość i pokój. Tak. Wśród ludzi pełnych nienawiści taka postawa jest niezwykle cenna i... trudna. Oddaję pełen szacunek za nie wdawanie się w dyskusje z osobami, które umieszczają agresywne i obraźliwe komentarze. Szkoda czasu na jałową wymianę zdań.
 
6)
"Ładuj się energią, poczuj w sobie moc
Loguj się do światła, nim dopadnie noc"
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska
 
Jakże te słowa mnie od rana naładowały! Naprawdę poczułam to 'zalogowanie' do światła. Objawiło się ono do tego stopnia, że zaczęłam tańczyć. A muszę się przyznać, że mam "dwie lewe nogi" do tańca. Potem wyciągnęłam flet i w zaledwie 5 minut nauczyłam się (ze słuchu) grać refren. Totalne szaleństwo! To najlepiej oddaje więc, jak mocno zawładnęła mną ta muzyka, ten tekst! 
 
Intuicyjnie poczułam, że z czymś mi te słowa się wiążą. Wpisałam więc w wyszukiwarkę odpowiednią frazę i tak oto trafiłam na cytat z Biblii:
 
"Bóg jest światłością,
a nie ma w Nim żadnej ciemności", (1J1, 5), Biblia Tysiąclecia.
 
Wszystko stało się jasne. Rano "połączyłam się" z samym Bogiem. Ponieważ światłością określane jest dobro, a ciemnością zło - można odebrać to tak, że poranek naładował mnie pozytywną energią.

Dodam do tego jeszcze dalszy fragment z Listu św. Jana:
"Bóg jest miłością:
kto trwa w miłości, trwa w Bogu,
a Bóg trwa w nim", (1J1,16), Biblia Tysiąclecia.

7)
"Łysy trzyma front"
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska 
 
Ha ha! Ileż to trzeba mieć do siebie dystansu, aby zgodzić się na takie określenie. Szczerze podziwiam!

8)
"Kiedy małżowina chłonie ją 
Mistyka mistyka żywego wokalu
Nie auto-tune",
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska.

"Żywy" wokal. Oj, tak. Dzisiejsze czasy playback'ów, auto-tune'ów i innych 'ulepszaczy' pokazują, jak w sztuczny świat uciekamy. Co robi auto-tune, najlepiej zobrazuje ten filmik -> klik. Dawniej liczył się prawdziwy talent, świetne ucho (słuch absolutny), odpowiedni warsztat. Trzeba było umieć śpiewać, trzeba było umieć grać. Mam nadzieję, że jeszcze w tym życiu będzie mi dane wybrać się na koncert Kombi i posłuchać na żywo aranżacji Pana Sławomira Łosowskiego. Doznać tej bezpośredniej mistyki (swoją drogą - kto dzisiaj używa takich słów w tekstach piosenek? Jestem pozytywnie zaskoczona). Uwielbiam koncerty na żywo, bo właśnie na nich można ocenić, jak radzą sobie muzycy. Wiele zespołów straciło w moich oczach (uszach) po uczestniczeniu w ich koncertach. Intuicyjnie przypuszczam, że Kombi by... jeszcze bardziej zyskało. 😊

9) 
"Istnieje wokół nas 
Energetyczny świat 
Dostarcza moc na czas 
Przez światłowodów trakt",
Słowa: MC Silk (Daniel Ciupryk), Maria Łosowska.
 
Wiem, że to będzie nieco szalona interpretacja, ale jak usłyszałam ten tekst, to momentalnie skojarzył mi się on ze słowami modlitwy:

"Wierzę w jednego Boga,
Ojca Wszechmogącego,
Stworzyciela nieba i ziemi,
wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych". 
Słowa pochodzą z wyznania wiary -> klik, które stanowi część mszy świętej. 

Czy rzeczy niewidzialne, które nas otaczają, nie stanowią energetycznego świata?

Mogłabym tekst tej piosenki dalej cytować i interpretować poszczególne frazy. Jest majstersztykiem! Wykorzystam na koniec taki fragment: "To jest taki kawałek (...) uczta dla melomana". Święte słowa, święte słowa!

Szperając na YT, pod jedną z piosenek Kombi znalazłam taki komentarz: "Nie wiem czy to ja jestem taki stary czy to może muzyka kiedyś była muzyką" (pisownia oryginalna, autor: radcawlodyka). Podpisuję się pod tym obiema rękoma i obiema nogami, a w szczególności obojgiem uszu!

C.d. tutaj -> klik.
Istnieje wokół nas Energetyczny świat Dostarcza moc na czas Przez światłowodów trakt

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,bez_ograniczen_energii_5_10_50.html
Ładuj się energią, poczuj w sobie moc Loguj się do światła, nim dopadnie noc

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,bez_ograniczen_energii_5_10_50.html
Ładuj się energią, poczuj w sobie moc Loguj się do światła, nim dopadnie noc

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,bez_ograniczen_energii_5_10_50.html
Ładuj się energią, poczuj w sobie moc Loguj się do światła, nim dopadnie noc

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,bez_ograniczen_energii_5_10_50.html
Ładuj się energią, poczuj w sobie moc Loguj się do światła, nim dopadnie noc

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,bez_ograniczen_energii_5_10_50.html
Ładuj się energią, poczuj w sobie moc Loguj się do światła, nim dopadnie noc

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,kombi,bez_ograniczen_energii_5_10_50.html

Komentarze